sobota 7. května 2016

Recenze: Zakletý v čase

Když Clare poprvé potkala Henryho, bylo jí 6 let a jemu 36. Když ale Henry poprvé potkal Clare, měl 28 a ona 20. Henry má totiž genetickou poruchu - cestuje časem. Nečekaně, bez cíle, nikdy neví, v jaké době se octne a ještě ke všemu je nahý...

Čtivě rozehraný román autorky Audrey Niffeneggerové vyšel už v roce 2009 v Argu a popravdě...obálka se moc nepovedla. V originále má kniha lepší obálku i název, Time Traveler's Wife, což podle mě zní mnohem lépe a výstižněji vzhledem k obsahu. Ve své době byla v USA bestsellerem, u nás nijak zvlášť neprorazila, což je škoda.

Na knihu jsem narazila, kde jinde než v práci v knihkupectví. Při zběžném listování mě zaujala už oficiální anotace na obálce:

"Když malá Clare Abshireová poprvé spatří v lese za domem nahého cizince, netuší, že právě narazila na svoji životní lásku. Záhadný Henry DeTamble se k ní často vrací z neuvěřitelných dálek – z dále budoucího času. Je totiž postižen zvláštními záchvaty, při nichž se přesouví časem tam a zpět. Ze všech možných dob je však stále přitahován k malé, dopsívající či dospělé Clare. Navzdory všem časovým paradoxům tak mezi Clare a Henrym vzniká obdivuhodně pevný a vskutku nadčasový milostný vztah."

Děj samotný je vlastně strašně jednoduchý - dva lidi se velmi milují, i přes všechny vnější okolnosti a nátlak okolí si svůj vztah obhájí a žijí šťastně tak dlouho, jak to jen jde. Mnohem zajímavější je ale forma vyprávění, která je díky cestám časem správně zmatená (jestli to ještě někomu nedošlo, pro mě platí komplikovaná kniha = dobrá kniha). Jednotlivé podkapitoly jsou vždy označené datem a věkem hlavních hrdinů, podle toho, do které doby se zrovna Henry přemístil. Hlavně jsou ty jednotlivé "skoky" řazené za sebou velmi chytře. Z velké části chronologicky podle "reálného času", ale ne důsledně. Mnohé věci se tedy dozvídáme postupně, některé společné chvíle vidíme nejprve z pohledu Clare a až třeba ke konci knihy z pohledu Henryho.

Žánrově se jedná o romantickou fantasy nebo sci-fi, záleží na pojetí pojmu :-) Nelekejte se však slova "romantický", nejedná se o žádnou přeslazenou červenou knihovnu, přestože láska a pevný vztah hlavních hrdinů hraje v knize klíčovou roli. Autorka si velmi dobře pohrává s gradací příběhu, který je rozdělený na tři části. Zatímco první třetina je velmi optimistická, vtipná a čtenář se baví Henryho eskapádami, jeho snahou se se svou "nemocí" skrývat a postupným sbližováním s Clare, ve druhé třetině se začínají řešit i praktické věci, jako například touha po společném dítěti, a v závěrečné části ještě více přituhuje. Stejně jako ve skutečnosti nic není černobílé, cestování časem není jen zábava a skýtá ti o četná rizika...

Zkrátka ta kniha mě naprosto nadchla a musela jsem jí na databázi Goodreads dát 5/5. Bylo to chytré a zároveň místy vtipné, roztomilé a v některých sexuálních scénách dokonce hodně odvážné, skvěle vyfabulované a přitom jako ze života, romantické, ale přitom místy hodně syrové a explicitní. S postavami se čtenář rychle ztotožní a každá jejich bolest mě skoro fyzicky bolela taky. Musím se přiznat, že jsem poslední část knihy skoro probrečela...ale to jsem já, která jsem brečela i u Toy Story a bezmála u Deníku Bridget Jonesové. Doporučila bych ji jak milovníkům fantasy a "nereálných" příběhů, stejně jako těm, kdo dávají přednost dílům "jako ze života". Velkým plusem je totiž i poměrně vypracovaná psychologie postav a stejně tak jsou poměrně logicky navázané ty časové přeskoky.

A kdybyste měli pocit, že už jste nějaký takový příběh viděli, byl podle knihy natočený film, který asi nebude špatný, ale fakt ho nechci v nejbližší době vidět, a to hned z několika důvodů. Za prvé, Eric Bana v hlavní roli není můj vysněný Henry DeTamble, fakt ne...o dalších hercích ani nemluvím. Za druhé, podle traileru to vypadá, že Clare je hrozně ufňukaná a stěžuje si na svůj osud, ale v knize je naopak strašně silná a ona je naopak tahounem toho vztahu...proto se to taky v originále jmenuje Time Traveler's Wife ;-)

Máte chuť si knihu přečíst? Nebo jste ji už četli? Líbila se vám tak jako mně, nebo jste naopak celou tu přeslazenou kýčovitou romantiku nemohli vystát? Nebo jste viděli jen film? Každá zpětná vazba se cení ;-)

Zdroje obrázků: viaviaviavia.