středa 17. srpna 2016

Knihy vs. filmy: Proč je nerada srovnávám?

"Ten film byl fakt hrozný, knížka je mnohem lepší!"

"Knížka? Pfff, já se mrknu na film, to mi stačí..."

"Jestli jste četli knížku, ani na film nechoďte, budete zklamaní..."

Neříkejte, že vám to ani jednou neujelo - srovnání knížky a její filmové adaptace. Sledovali jste podobu knížky, kterou jste četli, a celou dobu jste měli chuť vykřiknout, že to přece tak strašně zkazili, že to už vůbec není ono a že jste si to představovali jinak...
Knihy se převádí na filmová plátna už od počátků kinematografie (jednou z prvních adaptací byl prý třeba Frankenstein z roku 1910, jen tak pro zajímavost). Řekla bych, že už tehdy lidi vycházeli z kin a pod paraplíčky si dámy šeptaly: "No...nebylo to špatné...ale přečti si radši knížku." A přitom se filmy a jejich knižní předlohy podle mě (a vlastně nejen podle mě) nedají jen tak snadno srovnávat.

V první řade se jedná o naprosto rozdílné způsoby vyprávění (odborníci by řekli "různé diskurzy"), které mají každá své postupy a metody. Třeba scéna, v níž se hlavní hrdinové dívají jeden druhému dlouze do očí a která je podbarvená tklivou hudbou, je v knize popsána několika větami (jestli v knize vůbec je). Tvůrci mají také zcela rozdílné možnosti. Zatímco spisovatel musí mít hlavně dobrou slovní zásobu a představivost, režisérovi by to asi nestačilo...herci, kulisy, scénář a pochopitelně spousta peněz. Jsou to prostě dva zcela různé druhy umění.

Film a kniha jsou ale pro mě jako čtenáře/diváka naprosto rozdílné hlavně z hlediska vnímání příběhu. Ve filmu vám už někdo "naservíroval" svou představu a interpretaci děje, dosadil profesionály do rolí vašich oblíbených postav, určil, co je vlastně z knihy důležité a co ne. Občas něco vypustí nebo naopak přidá (vzpomeňte třeba na Hobita...) Prostřednictvím hudby je vám vlastně i podsouváno, jak se máte cítit (pokud jste ovšem ideální divák). Kniha je pak pochopitelně časově náročnější, musíte jí věnovat více pozornosti...ale vše se vám vrátí prostřednictvím vaší vlastní fantazie ;-)

Jak už jsem ale řekla v úvodu, srovnání s filmem se milovník knižní předlohy zkrátka nevyhne. Koho by třeba neranilo, že tvůrci vyškrtli jeho oblíbenou pasáž? Nebo že do hlavní role dali někoho, kdo se tam vůbec nehodí? ;-)

Osobně mám trochu problém s filmy, které jsou natočené na základě mých "srdečních záležitostí". Nechci si nechat přebít svět, v němž se příběh odehrával v mé hlavě, a proto se na ně radši nedívám ;-) Nikdy (nebo alespoň v nejbližší době) se proto nepodívám Kmotra, přestože věřím, že to je skvělý film. Netoužím vidět ani Zlodějku knih nebo Mandolínu kapitána Corelliho, protože nevěřím, že to jsou dobré filmy :D

Jsou ale situace (i když jich není mnoho), kdy dám filmu přednost, protože se prostě povedl (nebo protože nechci ztrácet čas s knižní předlohou). Za velmi povedené adaptace považuji třeba Harryho Pottera, Forresta Gumpa nebo Zelenou míli - hodně se drží knihy a dokázaly vystihnout atmosféru, která v literární předloze panuje.
A teda ještě jednou jsem byla nucena říct: "Víš co? Podívej se na film, to bude jednodušší," a to když jsem doučovala jednu slečnu ke státní maturitě z češtiny, a děvče nemělo v plánu si ty knížky ani přečíst...tak aby aspoň zhruba věděla, "o čem to bylo" ;-)

Jaké z toho všeho plyne poučení? Nemám ráda jednoduché srovnání "knížka je lepší než film, protože je tam toho víc", protože to tak bude skoro vždycky. Film je časově omezený a nenacpete do něj vše. To ale většinou neznamená, že je špatný, jen neodpovídá našim knihomolským představám :-) Kniha a její adaptace hlavně nejsou konkurenti, film naopak může knihu skvěle doplnit a ty, kdo neznají předlohu, nalákat k četbě :-)

Jaké jsou vaše oblíbené filmové adaptace knih? Existuje film, který jste si oblíbili víc než knížku? Srovnáváte knížky a filmy? :-) 

Obrázek: zdroj

5 komentářů:

  1. Velke plus davam kombinaci Cernobily svet. Film se naprosto drzel knihy a vazne vynechal jen nepodstatne veci.
    Nebo jak bylo zmineno -Zelena mile. Oboji fantazie.
    Naopak treba Zena v cernem. Film uzasny a kniha katastrofa. Nebavila me,nudila se a nutila se cist.
    Katy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Černobílý svět jsem zatím nečetla ani neviděla, měla bych to napravit . Děkuju za tip :-)

      Vymazat
  2. To já právě ráda. Ale nejdřív musím číst knihu a pak teprve film. Protože takhle pak kritizuji špatný film :-P

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :D každý to má holt jinak :D já nemám ráda zklamání a ztracený čas nad špatným filmem...i když je to míň promarněného času než se špatnou knihou :D

      Vymazat
  3. Výstižný článek. Zrovna předevčírem jsem dočetla výbornou knížku, byla jsem z ní nadšená. Večer jsem se pak podívala na filmové zpracování a byla jsem celkem zklamaná, ačkoli, myslím, že kdybych viděla samotný film, dala bych mu daleko vyšší hodnocení :) (Zmiňovaná kniha: http://www.hanka.mablog.eu/2016/08/18/skoro-smesna-story-ned-vizzini/)

    OdpovědětVymazat